De uitbreiding van de metro richting Schaarbeek is het meest ambitieuze infrastructuurproject van deze Brusselse regering. Hiervoor zullen onder meer 7 nieuwe metrostations gebouwd worden. De bouwheer van de nieuwe metrolijn is het federale fonds Beliris. Die liet onlangs weten dat de deadline om Metro Noord gebruiksklaar te krijgen, verschoven is van 2025 naar 2028. Vorige week kwam Beliris hierover toelichting geven in de commissie Infrastructuur van het het Brussels Parlement. Vandaag discussieerde de commissie hierover met bevoegd minister Pascal Smet.

Slechts 178 fietsenstallingen

In de huidige plannen voor de 7 nieuwe metrostations zijn in totaal 178 plaatsen voorzien om reguliere fietsen te parkeren en 135 Villo!-standplaatsen, met een grote variatie tussen de stations. Metrostation Liedts zou het grootste aantal fietsenstallingen krijgen (48). Metrostation Linde zou het meeste Villo!-standplaatsen krijgen (30). In de plannen voor metrostation Riga zijn vandaag zelfs helemaal geen fietsenstallingen voorzien.

 

 

Fietsenstallingen

Villo!-standplaatsen

Liedts

48

25

Colignon

15

20

Verboekhoven

50

20

Riga

0

0

Linde

25

30

Vrede

20

20

Bordet

20

20

Totaal

178

135

Contrast met Beurs en De Brouckère

Deze aantallen staan in schril contrast met de geplande fietsparkings in de metrostations Beurs en De Brouckère. Na renovatie zullen deze metrostations respectievelijk plaats bieden aan 800 en 480 fietsen.

Paul Delva: “Een van onze grote ambities is om meer Brusselaars op de fiets te krijgen. Hun aantal neemt al enige tijd toe en zij verdienen dan ook investeringen in voldoende en veilige fietsparkings. Daarnaast zetten we ook sterk in op intermodaliteit. Het is dan ook onbegrijpelijk dat bij de bouw van de nieuwe metrostations een beschamend aantal fietsenstallingen voorzien wordt. Ik ben blij dat minister Smet oor had naar mijn bezorgdheden en dat hij dit zal aankaarten bij Beliris.”